FAS – AIT BEN HADDOU – QUARZAZATE GEZİ NOTLARI

• 24 Mayıs 2015
  • 2.197 kez görüntülendi.

Eğer Fas gezisi yapacaksanız kesinlikle bir tam gününüzü bu muhteşem bölgeye ayırmalısınız. Marakeş’in yaklaşık 190 km güneydoğu’sunda yer alan Quarzazate ismini ‘’Çölün Kapısı’’ anlamından almakta ve tek kelime ile muhteşem bir bölge. Burada şimdilerde yerleşik olarak 4 berberi ailesi otursa da geçmiş zamanlarda nüfusun yarısından çoğunu berberiler oluşturmaktaymış. Bana göre bu destinasyonun olmazsa olmazı bu geziniz olacaktır. Aşağıdaki foto bizim berberi rehber.

e-1

Nasıl Gidilir?

Marakeş merkez otobüs istasyonundan direkt buraya kalkan otobüsler var ama yol boyunca görmeniz gereken yerlerde durmuyorlar. Haliyle bir ilk durak ve son durak durumu oluyor. Ki bu yolculukta ana duraklarda görmeniz gereken Berberi Evleri, Ait Ben Haddou gibi kilit yerleri göremiyorsunuz. Benim tavsiyem kesinlikle bir tur firması ile gitmeniz ki tur firmalarının hepsi de bu bölgeye turlar düzenlemekte. Ben yine aynı tur firması olan Marrakesh Travel ile bu tura katıldım ve çok memnun kaldım. Fiyat olarak 20 euro verdim.

Şaşıracaksınız….

Bu tura katılmadan önce yapmanız gerekenleri yazayım şimdi;

Sabah yola çıktığınızda hava sıcak olacak. Ama sonra Atlas Dağları eteklerinde karın içinde fotoğraf çektireceksiniz. Yaklaşık 1 saat sonra ise hava sıcaklığı yine 25-30 derece arasında olacak. Yani vücudunuz hafif manyaklaşacak. Bu yüzden yanınıza uzun kollu bir polar almayı unutmayın. Çantanıza yiyecek ve içeceklerinizi alın. Sabahın erken saatlerinden itibaren yola çıkıp akşam 21.00 gibi dönüş oluyor ve haliyle çok yorgun oluyorsunuz. Bunun için enerji veren kuruyemiş, çikolata gibi atıştırmalıklar alın yanınıza ve turun keyfini çıkarın.

Berberi Evleri…

Marrakesh Travel ile Quarzazate turumuz sabah 07.00’de başladı. Minibüste yaklaşık 15 kişi sabahın erken saatlerinde yola çıkmanın sersemliği ile hala uyukluyoruz minibüste. Yolumuz uzun ve hava yavaş yavaş ısınmaya başladı. Marrakesh Travel cidden işini çok profesyonelce yapan bir firma. Biz uyukluyoruz diye müziği falan da açmıyor. Yol boyunca göreceğimiz ilk yer tarihi Berberi Evleri. Yaklaşık 1 saat sonra şöför aniden minibüsü durdurdu ve sağa bakın dedi. Hepimiz sağa baktığımızda bu manyak keçileri gördük. Atladık tabi araçtan, herkesin elinde fotoğraf makinası.

e-2

Keçilerin sahibi ise bizi yakın markaja almış, kim foto çekiyorsa para istiyor. 5-10 dirhem artık kim ne verirse. Ben vermedim ama. Bozuk yoktu yanımda. Bu keçilerin o ağaçta toplu halde rahat rahat takılmaları cidden acayip bir şey. Bu kısacık günün süprizinden sonra grup kendine geldi, müzik açıldı ve biz yola devam ettik.

e-3

İlk konaklama yerimize geldiğimizde rehberimiz aşağıda bulunan tarihi Berberi Evlerini gösterdi. Bu evlerde yaşayan Berberiler kırsal alanlarda çoğu halen yerleşik yaşam geleneklerini sürdürmekte, kışın alçak düzlüklerde çiftçilik yapmakta, yazın ise yüksek bölgelerdeki otlaklara göçmekteymiş.

e-4

Evlerin görüntüsü yeşillikler içindeki haliyle çok güzel. Burada yaklaşık 15 dakikalık bir konaklama sonrası tekrar yola çıktık. Ve günün ikinci sürprizi karşıladı bizi. Berberi Evlerinde gezerken hava sıcaklığı yaklaşık 20 derecelerde idi ve kısa kollu ile dolaşıyorduk. Yukarıya doğru yükselen kıvrımlı yol bizi Atlas Dağları eteklerine taşıdı . Aşağıda gördüğünüz foto Berberi Evlerinde iken çektim. İşte birazdan bu karlı dağların eteğine doğru yol alacağız diye grupla konuşuyorduk.

e-5

Atlas Dağları eteğinde yoğun bir kar tabakası ile karşılaştık. Bu durum çok garip gerçekten. Yaklaşık 45 dk önce kısa kolluyla dolaşan bizler bu sefer polarlar ile atladık araçtan ve kışı yaşadık. Hepimizin elinde fotoğraf makinaları bu durumu ölümsüzleştirme çabası içindeyiz.

e-6

Kısa bir mola sonrası Atlas Dağları eteklerinden tekrar yola çıktık ve yaklaşık 1 saat sonra bu muhteşem bölgeye geldik; Ait Ben Haddou…

Aıt Ben Haddou

Ait Ben Haddou’yu aslında hepimiz biliyoruz. Bu tarihi bölge ve kale bugüne kadar izlediğimiz pek çok filmde kullanıldı. Toprak ve kil karışımından yapılan kaleyi, duvarlarını ve içinde adımladığınızda aklınızda pek çok film sahnesi ile burası görsel bir şov sunmakta. Ben tek kelime ile bayıldım, zaman burada durmuş gibi…

e-7

Ait Ben Haddou gezimiz aynı isimli köye varmamız ile başladı. Burada Berberi rehberimiz bize tarihini ve insanlarından bahsetti.  45 dakika önce Atlas Dağları eteklerinde diz boyu karlarda fotoğraf çeken bizler, şimdi yaklaşık 30 derece sıcak altında adımlamaya başladık. Burada yazdığım gibi tarih durmuş sanki.  Palmiye ağaçları, vaha, ortadan akan nehir…

e-8

Köy içinden kaleye ulaşmak için yaklaşık 30 dakika yürüdük.  Köy içinden akan nehir hızlı ve sert akmakta. Burada nehir üstüne çuvallar ve taşlar atmışlar. Nehir bilek boyunda, bazı yerlerde diz boyunda. Nehirde onlarca çocuk var, gelen turistlere ellerinden tutup nehri geçirmek istiyorlar, tabi para karşılığı. Ben sincap gibi atlarken hemen önümdeki bir turist ki yaklaşık 50 yaşlarında nehre düştü. Tabi dedim ya, nehir ayak bileği boyunda bir derinliği var, yinede ıslanmak ayakkabı, çorap falan hoş olmuyor işte.

e-9

Nehir buranın tabi özelliği olan kırmızı çamurdan dolayı çok çamurlu akmakta.  Nehirden karşıya geçerken dikkatli olun.

e-10

Ait Ben Haddou’ya giriş 20 dirhem. Burada kapıda gişe falan yok. Bilet falan da yok. Bu parayı rehberlik eden Berberi alıyor. Anladığım kadarıyla bu para onun bahşişi olmakta. Ki kale ve köy içinde de aman aman gezilecek bir yer yok. Sadece atmosferi ve çekilen filmlerde izlediğimiz o sokakları anımsamak ayrı bir güzellik tabi. Köy girişinde duvarda asılı olan bu tabloda burada hangi filmlerin çekildiğini görüyorsunuz.

e-11

Panonun hemen yanında ise meşhur Gladyatör filminin o akıllarda kalan sahnesinin resmi var. Buraya kurulan o panayır çadırının yerini korumaktalar. Buraya herhangi bir yapılanma izni bulunmamakta. Ait Ben Haddou aynı zamanda  Unesco Dünya Mirası listesinde yer almakta.

e-12

Aşağıdaki fotoda ise bu çadırın kurulduğu alanı görüyorsunuz. Ben burada adımlarken Gladyatör filminin o sahnesi hep aklımdaydı. Yazımın sonunda yer alan videoyu izlediğinizde zaten pek çok film sahnesinden bu muhteşem atmosferi hatırlayacaksınız.

e-13

e-15

Ait Ben Haddou sokaklarında adımladığınızda pek çok hediyelik eşya satan dükkan göreceksiniz. Bu dükkanların sahipleri aynı zamanda burada yaşayan yerel halk. Bir de burada ufacık bir cami ve haham bulunmakta. Berberilerin bir kısmı Yahudi imiş ve ibadetlerini burada yapıyormuş. Yerleşimin en tepesinde ise tüm şehri tepeden görebilirsiniz. Burada turist hiç eksik olmuyor ve nefis bir yer gerçekten.

e-16j

Ait Ben Haddou gezisi yaklaşık 2 saat sürmekte. Gezi sonunda ise burada yer alan restaurantlarda rehberler grupları yemek yemeye götürüyor. Tabi hepsi anlaşmalı yerler. Fiyatları ise o hizmete göre bayağı pahalı. Bizim tur acentası ise mis gibi. Kimseye karışmıyor. İsteyen istediği yerde yemeğini yiyebilir. Ben çantama attığım sandviçlerden atıştırdım. Sıcaklık iyice arttı ve kendini gösterdi. Birazdan yola çıktık tekrar ve bu seferki durağımız Quarzazate.

Quarzazate

Quarzazate yüksek Atlas Dağlarının doğusunda yer alan bir şehir. Şehrin güneyinde Sahra çölü başlamakta. Şehir aynı zamanda Fas film endüstrisinin merkezi olduğu gibi, çöl temalı pek çok yabancı filmin de çekildiği yer. Şehrin yakın civarı Berberlerin kurduğu pek çok Kasbah ile çevrili. Bunların en meşhuru ise yukarda anlattığım Ait Benhaddou. Burada bir çok filmde kullanılan Atlas Stüdyoları bulunmakta. Stüdyoyu gezmek için kapıda bilet almalısınız. Bilet ücreti 50 dirhem. Stüdyo içinde tadilat olduğunu söyleyen görevliler çok ufak bir kısmını gezebileceğimizi söyledi. Bende bu yüzden içeri girmedim.

e-17

Stüdyonun tam karşısında ise Quarzazate bulunmakta. Quarzazate’nin anlamı ise berberi dilinde ‘’gürültüden uzak’’.

e-18

e-19

Kırmızı çamur ve kil karışımından yapılan bu şehir duvarları çok etkileyici. Şehrin içinde ve dışında ise pek çok hediyelik eşya satan dükkan bulunmakta. Buranın esnafı gelen turistlere çok alıştığından fiyat konusunda kazıklama politikası güdüyorlar. Alışveriş yaparken dikkat edin. Ne fiyat veriyorlarsa emin olun gerçek ücreti o verdikleri fiyatın yarısı kadar. Havanın sıcaklığından dolayı benimle beraber yaklaşık 25 kişi şehrin kaldırımlarına uzandık. Millet ayakkabılarını, terliklerini atmış kaldırıma uzanmış güneşleme modunda. Yaklaşık 30 dakika sonra ise dönüş yoluna geçtik.

Atlas Dağları – Tıckha

Dönüş yoluna geçtikten sonra  hava sıcaklığından bunalan bizler tekrar araç içinde polarlarımızı giydik çünkü dönüş yolumuz Atlas Dağları arasından geçerek 2260 metrede karlar altındaki Afrika’nın en yüksek tepelerinden birisi olan Tichka içinden geçiyordu. Bu destinasyon o kadar farklı ki… Gündüz güneşten bunalırken bir anda karlar içinde yol alıyorsun. Tichka tepesi adına yakışır vaziyette, her taraf sis ve kar altındaydı. Tepeye geldikten sonra yine 20 dakikalık bir fotoğraf molası verdik. Herkes bu sefer titriyordu, tabi hepimiz hatıra fotoğraflarımızı çektik.

e-20

e-21

Nefis bir tur sonrasında ise saat 21.00 civarı Marakeş’e ulaştık. Yazımın başında da söylediğim gibi; Fas gezisi yaparsanız ilk gezilecek nokta olarak burayı gezin.

Erdem GÜRSES

ZİYARETÇİ YORUMLARI

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu aşağıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.